Thursday, June 18, 2015

Ibu Menyusu Tetap Bertenaga Walaupun Berpuasa

Berpuasa tetap bertenaga, susu tetap mantain!!

Alhamdulillah.. Hari ini hari pertama ramadhan , bersyukur kita di rezkikan untuk sampai ke bulan yang penuh rahmat dan keampunan ini..Jom kita hayati ramadhan sungguh-sungguh.. Anggaplah ini ramadhan terakhir buat kita..


Seminggu sebulan ramadhan saya sempat melihat status rakan fb saya di facebook di kalangan ibu menyusu yang runsing , bagaimana berpuasa jika masih dalam tempoh penyusuan. Adakah bayi comel mereka kenyang puas menyusu jika si ibu berpuasa. Adakah susu si ibu akan merudum? Pelbagai lagi..

Adda nak kongsikan beberapa tips..

Sebenarnya.. Semuanya bergantung kepada niat dan usaha kita untuk menyempurnakan kita.. InsyaAllah berhasil..

1.Minum banyak air

,Perbanyakkan minum air kosong.. sekurang kurangnya 2 liter.Ok, ada yang bertanya pada Adda, macam ne nak minum 2 litter , tak sempat.. berbuka lepas tu solat maghrib , isyak , terawikh .. tak sempat nak pulun..

ok, meh Adda nak kongsikan cara nak cukupkan keperluan air ketika berpuasa, bermula ketika berbuka.. kita minum sekurang kurangnya 2 cawan bersamaan 150 ml .

Kemudian setelah kita usai solat maghrib kita minum lagi 1 atau 2 cawan.. Selesai solat isya minum lagi 1 atau dua cawan , dan ketika terawikh sehingga selesai boleh lagi minum 1 hingga ke 3 cawan.

Memang akan banyak buang air.. eloklah.. ketika berpuasa tadi , tubuh badan kita sangat kekurangan air.. jadi time inilah kita banyakkan minum air kosong.. ikut keperluan..

Menjelang ketika hendak tidur kita boleh ambil lagi air..

Waktu ketika kita sahur.. kita boleh buat 2 sesi.. ini kena sure bangun awai.. bangun lambat apa pun tak sempat .. ye kan? kan?

Buat dua sesi.. permulaan sahur dan akhir sahur.. kita banyakkan minum.. jika imsak kita jam 5.30. nagunlah jam 4 atau paling lewat jam 4.40.Pertama sebelum menyediakan juadah sahur, ibu2 ini.. minum lah dahulu.. 1 atau 2 gelas.. Nanti penutupan sahur kita sudahi dengan air lagi..

2.Kerapkan menyusu

Tanggapan salah adalah , tak mau kerap menyusu nanti susu habis..itu salah sama sekali..
Sebenarnya lagi kerap kita menyusu , lagi kerap dan cepat susu itu diproses kembali..jadi rajin rajinlah menyusu anak..

3. Makan makanan yang sihat..

Lebihkan sayur dan makanan yang berkhasiat.. InsyaAllah, susu kita berperisa dan berperasa yang berkhasiat.. ayat mudahnya susu kita sangat cukup khasiatnya..


4.Amalkan suplemen tambahan..

Disini Adda nak kongsikan beberapa suplement yang dapat membantu memberikan tambahan pada makanan kita..

ESP
Susu soya yang non gmo yang dapat memberikan kekanyangan yang berpanjangan..







Vitalea
Multivitamin  yang mempunyai lebih dari 12 vitamin untuk keperluan badan kita.. Mana - mana keperluan badan kita yang tidak mencukupi.. ia dapat membantu.. sangat best..



Performance Drink
Ini memang best.. ia minuman isotonik yang bebas karbonat dan sangat kurang gula.. Adda sangat suka air ini.. segar je badan.. superb!!



Akhir sekali kita niatkan supaya Allah mudahkan puasa kita .. niatkan supaya sihatkan kita.. Allah beri kekuatan pada kita untuk beribadah..

Salam ramadhan..
Adda,

Shaklee ID  945192
0133426343
Rawang

0 comments:

Post a Comment