Friday, April 7, 2017

RADIKAL BEBAS(OKSIDAN) DAN APA ANTIOKSIDAN TERBAIK

APA ITU RADIKAL BEBAS (OKSIDAN) ?

Radikal bebas adalah hasil dari pemecahan atau pemisahan pasangan eletron. Ia inilah yang membentuk radikal bebas yang tidak stabil dan akan mengganggu fungsi sel termasuk DNA. Ini kerana apabila ia tidak berpasangan, ia cuba mencari pasangan elektronnya.Apabila ia sudah berpasangan, ia akan merosakkan pasangannya dan mencari serta membesarkan rantaian eletronnya yang tidak stabil itu.



Jika jumlah rantaian eletron yang tidak stabil semakin banyak itu bermakna radikal bebas (oksidan) semakin banyak dalam tuduh badan kita , ia akan menggangu dan mengancam sel baik untuk menentang musuh.

Apabila sel baik sudah semakin, sedikit dan lemah, dari situlah terjadinya pelbagai sumber penyakit, dan proses penuaan cepat berlaku.

SUMBER RADIKAL BEBAS(OKSIDAN)

Dewasa kini, dunia  semakin tidak terkawal mengeluarkan sumber radikal bebas.Diantaranya:


1.Sinar cahaya matahari.Sinar UV memberi efek yang negatif ,memasuki tubuh badan melalui kulit.Kulit paling terdedah dengan cahaya matahari.Sebab itu perlunya memakai losyen anti uv untuk mencegah dari radikal bebas dari cahaya matahari.



2.Pencemaran udara - Kualiti udara kita semakin merosot, dengan sumber asap rokok, asap kenderaan, asap dari kilang - kilang, semuanya menyumbang kepada kualiti udara yang tidak segar dan penuh dengan radikal bebas.

3.Gizi Pemakanan.Kini kita dijamu dengan pelbagai makanan ringkas dan cepat seperti burger, hot dog , perencah segera , mi segera dan macam- macam lagi. Juga kita tidak lagi menghiraukan pola pemakanan seharian kita, adakah ianya benar benar mengandungi khasiat, atau hanya sekadar kenyang?

contoh makanan yang tidak sihat dan menyumbang bercambahnya radikal bebas dalam tubuh:
a)Makanan dalam tin.
b)Makanan yang terlalu berlemak.
c.Makanan dari sumber minyak terulang.




Saya pernah melihat,pengusaha yang menjual disekitar sekolah rendah , menggoreng dengan hasil minyak ulangan.Minyaknya memang sangat hitam.Bagaimanalah nasib pelajar sekolah yang hanya inginkan tekak sedap seketika dan tidak mengerti pun pengusaha mengaut keuntungan,mereka bakal terdedah dengan radikal bebas yang tinggi.Sangat ngeri!!

Ibu ayah,tolonglah alert!

4.Barangan Kosmetik- Terlalu banyak lambakan kosmetik yang hanya mengaut keuntungan .Kosmetiknya dari sumber yang tidak pasti mengandungi pelbagai perosak dan mengandungi radikal bebas yang banyak.Pembeli di hidangkan dengan iklan,yang menggolak,rasa ingin cantik dam masa 2 minggu, Ingin putih bak salju.Pengusaha mengaut keuntungan.Anda mangsa yang dipenuhi dengan sel radikal bebas.Tahniah.

5.Ubat -Ubatan dari sumber sintetik.

6.Kesan radiasi-Xray, handfone.

7.Pencemaran alam sekitar.



Secara umumnya radikal bebas inilah yang merosakkan sel pada tubuh, sehingga mengganggu fungsi sel dan DNA kita.Itulah yang mengundang pelbagai penyakit.

Jika kita mempunyai DNA yang kita sihat, Bagaimana dengan keturunan kita.Itu lah terhasilnya penyakit keturunan.Bermula lah era kita perbetulkan DNA keturunan kita.Iaitu membaik pulihkan sel yang tidak sihat.
Itulah gunanya Antioksidan.Penyerang radikal bebas dalam tubuh badan kita.



Penyakit yang mungkinterhasil dari radikal bebas yang banyak dalam tubuh badan manusia:










Apa fungsi Antioksidan?

-Keperluan tubuh badan untuk melindungi tubuh dan memperlahankan kemusnahan dan ketidak stabilan sel.
-Antioksidan adalah molekul yang akan bekerja melawan radiasi bebas.
-Walaupun sumber radiasi bebas sukar dibendung,tetapi kita dapat melawannya dengan pengambilan antioksidan dalam kumpulan makanan seharian kita.
-Sumber antioksidan yang terkenal adalah dari buahan dan sumber semulajadi,iaitu rasberi.kekacang,starwberi , blue beri, manggis.dan yang terbaik adalah dari anggur,terutama dibahagian kulitnya.

ViVix antioksidan terbaik.

Ia bertindak dengan 4 cara:



a)Mempertahankan sel
b)Memberi tenaga kepada sel
c)Membaiki sel
d)Meningkatkan prestasi sel.
Bagaimana Vivix bekerja


Penggalak Mitochonria



4 Campuran terbaik ViVix.

1. Anggur muscadine.-Anggur sebesar bola golf yang mempunyai sumber polifenol yangyang tinggi.Hanyanya sebiji mencecah rm 100.

anggur muscadine sebesar bola golf

2.Poligonum Cuspidatum
3.Eropean Eldrberies
4.Perple corrot.
- Semuanya gabunga ini mempunyai resveratrol dan polifenol yang tinggi sebagai anti oksidant yang sangat unggul.




 Bahan Aktif utama yang terdapat dalam vivix yang menjadi antioksidan yang unggul adalah:

1.Resveratrol
2.Polifenol

Apa itu resvetratrol?









Apa itu polifenol?







Bagaimana untuk mendapatkan vivix terbaik ini?
  

atau,

Hubungi saya:

Rabiatul Adawiah
fb:Adawiah Nik 
whatApps:013 3426343

Pengedar Shaklee Rawang
Pengeposan boleh untuk kemana sahaja didalam malaysia dan negara terpilih.





0 comments:

Post a Comment